Neofolk-poimintoja, osa 2: Saksankielinen kulttuurialue

Aloitetaan viikko jälleen neofolkin parissa. Viime viikolla kerroin brittiläisistä klassikkobändeistä. Nyt siirrytään saksankielisiin maihin, käytännössä Saksaan ja Itävaltaan.

Monen neofolk-bändin suhteen voidaan täysin oikeutetusti kysyä, onko musiikissa mitään, mikä tekisi siitä edes suurpiirteisesti folkia. Akustisvoittoinen soitinkavalkadi, kansallis- ja luontoromantiikka sekä kiinnostus eurooppalaiseen historiaan ja kulttuuritraditioon yhdistävät monia neofolk-bändejä, mutteivät kaikkia. Pelkästään korvakuuleman ja lyyrisen sisällön perusteella ei voi arvata, onko musiikki neofolkia vai ei – huomiota täytyy kiinnittää myös visuaaliseen ilmeeseen ja siihen, onko bändi tehnyt yhteistyötä muiden neofolk-joukkueiden kanssa. – Äänimaailmojen ja instrumenttien moninaisuus pääsee kunnolla esille neofolkin toisessa aallossa, jonka aikana erityisesti saksankielisissä maissa innostuttiin tekemään neofolkia.

Saksalaista neofolkia leimaavia piirteitä ovat tietty jylhä perusfiilis ja ajoittain villiksi yltyvä klassisten instrumenttien käyttö. Itse nostan tärkeimmiksi saksalaisiksi neofolk-bändeiksi Forsetin ja Orplidin. Akustinen kitara muodostaa näiden bändien tuotannon selkärangan, mutta mukana on ajoittain railakkaitakin äänellisiä irtiottoja.

andreas ritter
Andreas Ritter

Forseti oli valokuvaaja Andreas Ritterin vetämä, vuonna 1997 aloitettu projekti, joka ehti julkaista vain yhden EP:n ja kaksi albumia. Vuonna 2005 Ritter koki sairaskohtauksen, josta hän ei ilmeisesti koskaan aivan toipunut – julkisia tietoja Ritterin nykyisestä voinnista ei juuri liiku. Tämän ikävän tapauksen jälkeen Forseti lopetti toimintansa.

Forsetilta on hankala suositella mitään tiettyä albumia, sillä kaikki kolme levyjulkaisua ovat erinomaisia. Viaton ja kepeä Jenzig -EP (1999) on viime vuodet pyörinyt omalla levylautasellani kaikkein eniten. Jenzig on minulle jokavuotista kevätmusiikkia. Erityisen rakkaita minulle ovat levyn kaksi nimiraitaa. Niistä pidempi alla.

Jos Jenzig on tunnelmaltaan leimallisen keväinen, on tummasävyisempi ja ”kypsempi” Windzeit (2002) oikea syyslevy. Muistaakseni Ritter on itsekin todennut, että Windzeit on nimenomaan syysajalle omistettu albumi. Windzeit on Forsetin levyistä kenties tasaisin ja ehjin kokonaisuus: muille julkaisuille mahtuu hutikappaleita, Windzeitille oikeastaan ei.  Levyn viimeisellä raidalla laulaa Death in Junesta tuttu Douglas P.

Itse ihastuin Forsetiin kuitenkin viimeisen täyspitkän eli Erde-albumin (2004) myötä. Sen Korn-kappale pitää sisällään melkoisen kimaran erilaisten akustisten soittimien sooloja. Biisi on todella ”täynnä kaikkea” ja siksi aivan erinomainen ensikosketus Forsetiin. Erde jatkaa ainakin omissa mielikuvissani aiempien levyjen aloittamaa vuodenkiertoteemaa: sen soundimaailma on vielä Windzeitiakin täyteläisempi ja tummempi, ja siksi assosioin sen talviaikaan. – Ikävä kyllä Erde-levy ei kokonaisuutena ole läheskään yhtä kiinnostava kuin Jenzig ja Windzeit.

orplid
Uwe Nolte & Frank Machau

Orplidia jylhempää neofolkia tuskin on olemassa. Vuonna 1996 perustetusta duosta lähtee meteliä pienen armeijan edestä. Erityisesti laulaja Uwe Nolte jaksaa ihmetyttää: kuinka noin pienellä miehellä voi olla noin syvä ja sävykäs ääni? Orplidilta suosittelen erityisesti levyä Nächtliche Jünger (2002), yksittäisistä kappaleista mainitun levyn nimibiisiä sekä Erzengel Michaelia, joka on upotettu tuohon alle. Bändi on tiettävästi edelleen olemassa, mutta ei ole julkaissut vuoden 2010 jälkeen mitään.

Saksankielisen kulttuurialueen neofolkista puhuttaessa on mainittava itävaltalaisen Albin Juliusin pyörittämä Der Blutharsch, jonka varhaisen tuotannon soundimaaima on varsin militaristinen ja dark ambient -vetoinen. (”Der Blutharsch” on ehkäpä maailman hienoin bändin nimi. ”Verinen lumimössö” kuulostaa suomeksi suhteellisen hoopolta – joskaan en ihmettelisi, jos esimerkiksi Karjalan Sissit julkaisisi joskus tämän nimisen kappaleen.) Der Blutharschin (varhais)tuotantoa leimaa ennen kaikkea runsas samplejen käyttö, missä touhussa Julius on varsinainen velho. Bändi painottaa albumikokonaisuuksien merkitystä kappaleiden kustannuksella, eikä se paria poikkeusta lukuun ottamatta ole nimennyt kappaleitaan. Suosittelen bändiltä erityisesti Der Sieg des Lichtens is des Lebens Heil -levyä (1998) ja sen yhdeksättä raitaa, joka on upotettu tähän alle. Levyn aloitusraita voi herättää hämmennystä suomalaisissa kuuntelijoissa.

Tässä vaiheessa on hyvä palata hetkellisesti takaisin Isoon-Britanniaan. Albin Julius teki parin levyn verran yhteistyötä Douglas P:n kanssa. Syntyi kaksi albumia, jotka julkaistiin Death in Junen nimellä. Näistä suosikkini on Operation Hummingbird (1999). Levyä ei löydy kokonaisuudessaan Youtubesta, mutta pelkän Winter Eagle -raidan kuuntelu kertoo oleellisimman siitä, mitä miehet saivat yhdessä aikaan. Erityisesti Juliusin luuppaustaidot pääsevät tässä kappaleessa erinomaisesti esille.

2000-luvulla Der Blutharsch on kehittynyt rockahtavaan, jopa psykedeeliseen suuntaan. Myöhemmästä tuotannosta suosittelen When Did Wonderland End? -albumin (2005) So Bring Your Iron Rain Down Upon Me -sinkkulohkaisua, josta on tehty jopa musiikkivideo. (Äänen laatu on alla olevassa upotuksessa huono, mutta tällä mennään. – Harmi, että In the Hands of the Master -kappaleen hulvatonta musiikkivideota ei löydy tällä erää Youtubesta lainkaan.)

Ennen Der Blutharschin perustamista Julius puuhasteli silloisen (avo?)vaimonsa Alzbethin kanssa The Moon Lay Hidden Beneath a Cloud -nimisen projektin parissa. Vuosina 1993–1998 toimineen bändin musiikkia voi nimittää neofolkiksi vain, jos genren rajat pidetään varsin väljinä – pikemminkin kyse on martial industrialista tai neomedievalista, hieman levystä riippuen. Katson kuitenkin aiheelliseksi käsitellä bändiä tässä tekstissä, sen verran uniikista konseptista on kysymys.

TMLHBAC
Albin Julius & Alzbeth

Arvostan Alzbethia enemmän kuin ketään muuta naismuusikkoa (no, ehkä Lady Gagaa lukuun ottamatta). Hänen lukeneisuutensa kulttuurien ja historian suhteen on käsittämättömän laaja. Hän osaa myös hyödyntää tietämystään sanoitusten kirjoittajana erinomaisesti. Vokalistina Alzbeth on ainutlaatuinen sekoitus feminiinistä herkkyyttä ja maanista aggressiivisuutta (jälkimmäinen puoli tosin pääsee TMLHBAC:n levyillä huomattavasti voimakkaammin esiin). Bändin ensimmäiset levyt käsittelevät keskiaikaa. Sen jälkeen siirrytään levy levyltä lähemmäs nykyaikaa, kunnes päästään bändin viimeiseen, The Smell of Blood but Victory -albumiin (1997), jossa käsitellään toiseen maailmansotaan liittyviä aiheita. Musiikillisia vaikutteita on useimmilla albumeilla ammennettu samasta ajanjaksosta, jota lyriikat käsittelevät.

Der Blutharschin tapaan TMLHBAC painottaa albumikokonaisuuksia kappaleiden kustannuksella eikä siis ole koskaan nimennyt yksittäisiä kappaleita. Bändin julkaisujen saatavuus on huono, sillä levyistä ei ole otettu uusintapainoksia sen jälkeen kun Alzbethin ja Juliuksen yhteinen taival päättyi. Kysyntää reissueille olisi, mutta ilmeisesti ex-pariskunta ei pääse yhteisymmärrykseen uusintapainoksista syntyvien voittojen jaosta.

Youtubesta ei löydy maistiaisiksi yhtäkään bändin kokonaista levyä, ja jouduttekin tyytymään yksittäisiin kappalemainintoihin. Amara Tanta Tyri IV oli ensimmäisiä bändin kappaleita, joita itse kuulin ja joihin ihastuin. Sen lyriikka kertoo keskiajalla mellastaneesta Antoniuksen tulesta eli ergotismista. A New Soldier Follows the Path of a New King III on jälleen hyvä esimerkki Juliusin luuppauskyvyistä. Samplen sitaatti on peräisin Shakespearelta. Alle upotetun Kostnice (A):n lyriikka on variaatio runo-Eddan säkeistä. (Youtube-tiedoston lataaja on näköjään nimennyt tiedoston vuonna 1999 julkaistun Rest on your Arms Reversed -kokoelmalevyn  mukaan, älkää antako sen häiritä.)

Se saksankielisen kulttuurialueen neofolkista. Ensi viikolla siirrytään romaaniselle kielialueelle: Italiaan ja Ranskaan.

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s